Przedszkole Publiczne nr 23

KONCEPCJA PRACY PEDAGOGICZNEJ

KONCEPCJA PRACY PEDAGOGICZNEJ

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 23 „ZEFIREK”

W SZCZECINIE

NA LATA 2022/2027

 

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi- nauczycielowi zrobić nie wolno”.

Helen Parkhurst

 

Koncepcja pracy przedszkola opiera się na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych, aktach wykonawczych do ustawy, zgodnych z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zgodnych ze Statutem Przedszkola.

 

I Podstawa prawna

 

  1. Ustawa z dnia 14grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.);
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 356);
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611);
  4. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz 1658 ze zm.);
  5. Statut Przedszkola Publicznego Nr 23 w Szczecinie.

 

II Nasze przedszkole

 

Przedszkole Publiczne nr 23 mieści się przy ul. Ofiar Oświęcima 12 w Szczecinie. Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta, w parterowym budynku. Budynek przedszkola i przylegający do niego ogród znajdują się na terenie ogrodzonym. W ogrodzie przedszkolnym znajduje się boisko przedszkolne oraz bieżnia znakomicie nadające się do zabaw i zajęć ruchowych. Od strony wejścia do przedszkola znajduje się edukacyjna ścieżka zdrowia.

W przedszkolu tym znajduje się sześć sal dydaktycznych, wyposażonych w odpowiednie dla dzieci zabawki i pomoce edukacyjne. Do jednej grupy przedszkolnej uczęszcza 25 wychowanków.

Placówka zatrudnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, która zapewnia dzieciom wszechstronny i bogaty rozwój osobowy, uczy przez zabawę przy zachowaniu bezpiecznego i zdrowego trybu dnia. Prowadzone są zajęcia językowe z języka angielskiego dla wszystkich grup wiekowych, jak również zajęcia taneczne, rytmiczne i sportowe.

Przedszkole zapatruje się na indywidualny rozwój każdego dziecka, uczestniczy w miejskich wydarzeniach, konkursach, promuje dzieci uzdolnione, wspomaga i wspiera potrzeby słabszych, sprawia, że dzieci czują się ważne, docenione i kochane.

 

III Wizja przedszkola

 

Wizja naszego przedszkola zakłada, że:

1. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną, otwartą na potrzeby dzieci, rodziców, nauczycieli, elastyczną, umiejącą dostosować się do zmieniającego się świata;

2. Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, na jego potrzeby i możliwości, umożliwiające wszechstronny rozwój osobowości, kreatywności i twórczości;

3. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole podstawowej, a rodziców traktuje jako partnerów uczestniczących w życiu przedszkola i rozwoju własnych dzieci;

4. Rodzice są aktywnymi współtwórcami lokalnego środowiska wychowawczego;

5. Przedszkole dysponuje bogatą ofertą edukacyjną, dostosowaną do potrzeb i możliwości dziecka, umożliwiającą jego wszechstronny rozwój, rozwijającą samodzielność, przynależność patriotyczną, czy wartości moralne;

6. Organizacja dnia pracy przedszkola w pełni zapewnia dzieciom potrzebę zachowania bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.

7. Przedszkole posiada dobrze wykształconą, aktywnie współpracującą kadrę pedagogiczną. Placówka podejmuje działalności innowacyjne, jak również innowację językową z języka nowożytnego- języka angielskiego.

8. Pracownicy niepedagogiczni są świadomymi współtwórcami procesów zachodzących w przedszkolu, aktywnie wspomagają działania nauczycieli.

9. Przedszkole aktywnie korzysta z zasobów środowiska społeczno- kulturowego. Samo jest aktywnym podmiotem w środowisku lokalnym.

10. Baza materialna przedszkola umożliwia pracę z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych, zapewnia dzieciom możliwość rozwijania wszystkich sfer osobowości. Stosowane są aktywne metody nauczania, ciekawe programy i nowatorskie rozwiązania;

11. Dominującą formą aktywności dziecięcej w przedszkolu jest zabawa. Poprzez zabawę dziecko uczy się, a co za tym idzie łatwiej i szybciej zapamiętuje i utrwala materiał, którym operuje w zabawie, poznaje swoje możliwości i uczy się je oceniać.

12. W pracy z dziećmi wykorzystywane są aktywne metody nauczania, w tym pedagogika zabawy.

 

IV Misja przedszkola- zadania

 

Ważne jest, aby:

1. Doskonalić kompetencje poznawcze i społeczne dziecka, dostarczać podstawowe narzędzia do poznawania siebie, aby dziecko poprzez własną aktywność stawało się świadome własnych możliwości i umiejętności;

2. Stwarzać warunki do poznawania, poszerzania i aktualizowania doświadczeń związanych z funkcjonowaniem dziecka w otaczającej rzeczywistości przyrodniczej, społecznej, kulturowej, aby tworzyć okazje do poznawania otoczenia, rozwijania kreatywnego myślenia i samodzielności w działaniu.

3. Pomagać porządkować zdobytą wiedzę, odkrywać własne zainteresowania, uzdolnienia, sprawności, uwierzyć w skuteczność własnych działań, w rozpoznawaniu i rozumieniu uczuć. Pomagać zaprezentować dziecięce umiejętności i talenty w szerszym środowisku.

4. Rozwijać umiejętności potrzebne do codziennego funkcjonowania w domu i przedszkolu, poprzez tworzenie sytuacji sprzyjających działaniu, kierowanego naśladowania i zdobywaniu doświadczeń.

5. Wzmacniać poczucie sprawstwa, poczucie odpowiedzialności, wspierać ekspresję twórczą, poprzez różne formy aktywności.

6. Rozwijać wrażliwość i otwartość na nowe doświadczenia, pobudzać do pozytywnego i konstruktywnego myślenia o sobie, nawet w sytuacjach popełnianych błędów i porażek. Sprawiać, aby dzieci czuły się kochane, akceptowane i wspierane.

7. Wzmacniać wiarę we własne możliwości czy zdolności.

8. Dostarczać właściwych wzorców postępowania zgodnych z podstawowymi zasadami normującymi współżycie miedzy ludźmi.

9. Podejmować takie działania, które mogą pomóc dziecku widzieć siebie jako wartościowego człowieka.

 

V Kierunki rozwoju przedszkola- założenia

 

Proces dydaktyczno- wychowawczy opiera się na osiągnięciach nauk pedagogicznych, psychologicznych, jak i społecznych, w których na pierwszym miejscu stawia się dziecko, jego potrzeby, możliwości i predyspozycje. Główne założenia koncepcji wywodzą się z teorii, poglądów i wybranych założeń dotyczących tych nauk. Należy szukać takich rozwiązań, które inspirują do zmian, dodają odwagi w wytyczaniu nowych szlaków, zachęcają do wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez odkrywanie, doświadczanie, eksperymentowanie. Wiele takich możliwości daje Budząca się szkoła. Natomiast ćwiczenia metodą Paula Dennisona dodają odwagi i ułatwiają podążanie za edukacją. Poruszę tu również założenia Planu Daltońskiego, który dominuje w polskich przedszkolach ucząc wolności, samodzielności, współpracy i refleksji oraz podkreślę, jak ważny jest ruch dziecka w wieku przedszkolnym.

 

1. Budząca się szkoła zakłada:

- nawiązywanie relacji i wymienianie się doświadczeniami w procesie nauczania, między nauczycielami, uczniami i rodzicami;

- stawia na nauczycieli ich rozwój, zaangażowanie, doświadczenie;

- wierzy w ukryty potencjał szkoły, dyrektora, nauczyciela i ucznia;

- podąża za nowościami, odkryciami, ciekawostkami w obszarze edukacji;

- wzmacnia nauczycieli szukających dobrych zmian, angażujących się w innowacje pedagogiczne;

- wspiera rozwój kultury szkolnej w sposób praktyczny;

- jest dla wszystkich, nie poróżnia politycznie, religijnie i światopoglądowo.

 

2. Teoria Paula Dennisona zakłada:

- podniesienie poziomu uczenia się i zapamiętywania, poprzez gimnastykę mózgu, a ruch jest podstawą uczenia się;

- stwarza podstawy do efektywnego przyswajania wiedzy, wykorzystując do tego celu spontaniczny ruch dziecka;

- zakłada wyrównywanie szans edukacyjnych, poprzez odpowiednie ćwiczenia przełamujące trudności dotyczące koncentracji, pamięci, słuchania ze zrozumieniem.

- wspomaga intelektualny i emocjonalny rozwój dziecka, niwelując lęk lub agresywne zachowanie się dziecka;

- pomaga przezwyciężać i rozwiązywać pojawiające się na drodze edukacji problemy.

 

3. Plan Daltoński zakłada:

- rozwój sfery odpowiedzialności i wolności, samodzielności, współpracy i refleksji;

- opiera się na empatii i dialogu zarówno ukierunkowanych na jednostkę, jak

i grupę, w której ta jednostka funkcjonuje;

 - analizę wszystkich cząstkowych aktywności służących świadomemu uczeniu się;

- atrybutem uczenia się jest poszukiwanie, obserwacja, analiza, doświadczenie, szerokie patrzenie;

- przestrzeń edukacyjna jest zorganizowana świadomie, uwzględniając celowość budowania poczucia bezpieczeństwa dziecka;

- wspieranie realizacje procesu uczenia się z uwzględnieniem specjalnych pomocy edukacyjnych (zegar, sygnalizator, wizualizacja dni tygodnia, tygodniowa tablica zadań);

- podąża się za inwencja twórczą ucznia, rozwija kreatywność, decyzyjność.

 

4. Teoria Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne zakłada:

- rozwój świadomości własnego ciała, świadomości przestrzeni i działania czy poruszania się w niej;

- usprawnienie zwinności ruchów, sprawności fizycznej;

- dzielenie przestrzeni z innymi dziećmi, współpraca i zaufanie;

- nawiązywanie pozytywnego kontaktu w relacjach rówieśniczych

- przełamywanie barier, wstydu, nieśmiałości, wycofania społecznego;

- współpracę, współdziałanie w grupie, pracę w zespołach, parach.

 

VI Cele pracy pedagogicznej

 

Głównym celem będzie zatem wzmacnianie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, poprzez:

1. Tworzenie sytuacji umożliwiających rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb dziecka, poznawanie jego własnych możliwości i umiejętne organizowanie i wspieranie aktywności poznawczej i twórczej ucznia. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej działalności.

2. Rozwijanie umiejętności dziecka do samodzielności i wiary we własne możliwości, tym samym poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie się z podejmowanych zadań. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.

3. Kształcenie umiejętności związanych z organizacją pracy indywidualnej i współdziałania w zespole, stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.

4. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do umiejętnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do radzenia sobie ze stresem i porażką.

5.Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów. Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań, jak również identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.

6. Wdrażanie dziecka do posłuszeństwa opartego na samokontroli, do zachowań akceptowanych społecznie a nie przymusie płynącym z zewnątrz. Umożliwianie dziecku dokonywania właściwych wyborów i przezywania pozytywnych efektów własnych działań.

7. Wyrabianie szacunku do pracy własnej i innych. Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, piękno, prawda, miłość.

8. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu, z uwzględnieniem realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola oraz monitoringu realizacji podstawy programowej.

 

VII Kryteria sukcesu

 

Na sukces składa się wiele elementów. Należy wymienić tu wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola, poprzez doskonalenie zawodowe nauczycieli, pozyskiwanie fachowców z danej dziedziny (logopedów, pedagogów, psychologów) oraz wzbogacając atrakcyjność zajęć, tworząc oryginalne pomoce dydaktyczne. W tym celu konieczna jest modernizacja wyposażenia i pomocy edukacyjnych placówki w niezbędny sprzęt- komputery, urządzenia wielofunkcyjne (ksero, drukarka, skaner), laminarki, tablice multimedialne oraz Internet.

Na sukces składają się również relacje, ambicje, kompetencje i możliwości kadry pedagogicznej, jak i pracowników niepedagogicznych oraz atmosfera między pracownikami.

Modernizacja budynku i ogrodu przedszkolnego, bieżące usuwanie usterek powstających w wyniku użytkowania pomieszczeń, czy uatrakcyjnianie ogrodu.

 

VIII Priorytety pracy przedszkola

 

W pracy przedszkola niezwykle ważnych jest wiele czynników składających się na jakość uzyskiwanych efektów. Do priorytetów należy zaliczyć:

  1. Wszechstronny rozwój indywidualny, z uwzględnieniem potrzeb dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  2. Współpraca z rodzicami dziecka, w celu osiągania optymalnych warunków rozwoju;
  3. Promocja zdrowego stylu życia, znaczenia ruchu w rozwoju, piramida zdrowia;
  4.  Korzystanie z możliwości promowania placówki w społeczności międzyprzedszkolnej oraz lokalnej;
  5. Rozwijanie umiejętności językowych dzieci, korzystanie z możliwości nauczania języka obcego wśród dzieci najmłodszych;
  6. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych w oparciu o projekty czy programy czytelnicze;
  7. Kształtowanie postawy szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego i przynależności społecznej.

 

IX Model absolwenta

 

Absolwent naszego przedszkola:

1. Jest samodzielny, aktywnie zdobywa wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole. Umie rozwiązywać w miarę swoich możliwości różnorodne problemy, które wynikły z własnego i cudzego działania.

2. Jest wolny, aktywnie poznaje otaczający świat, w kontakcie z różnymi źródłami wiedzy.

3. Jest aktywny, świadomie współpracuje na rzecz poszanowania środowiska przyrodniczego. Jest dostosowany, aby działać w różnych sytuacjach zgodnie z powszechnie obowiązującymi normami kultury osobistej.

4. Jest odpowiedzialny, świadomie stosuje się do zasad zdrowego stylu życia. Umiejętnie zaspokaja potrzeby własne, z pełnym poszanowaniem praw innych osób.

5. Poddaje się refleksji, gdy popełnia błędy, umie je naprawić.

 

X Zasady współpracy z rodzicami

 

  1. Ważnym warunkiem skutecznej współpracy z rodzicami jest uświadomienie zainteresowanym stronom korzyści z nią związanych.
  2. Jako partnerzy w rozmowach należy szanować zdanie drugich tak, aby żadna ze stron nie czuła się mniej wartościowa od drugiej, a rozmowa prowadziła do konsensusu.
  3. Podejmowane oddziaływania były zgodne i jednomyślne, darzące do wyznaczonych celów w pracy wychowawczej.
  4. Współpraca powinna mieć charakter systematyczny i ukazywać tym samym potrzebę czynnego i stałego zaangażowania się w wykonywanie zadań inicjowanych i organizowanych podczas wzajemnego współdziałania.
  5. Współpraca z rodzicami powinna mieć charakter dobrowolny.

 

XI Organizacja współpracy z rodzicami

 

1. Przy organizowaniu współpracy z rodzicami ważne jest, aby ta współpraca była systematyczna, pozytywna i opierała się na poszanowaniu, równości i partnerstwie.

2. Należy w sposób systematyczny wzbogacać i uzupełniać świadomość rodziców w wybranych aspektach wychowania i kształcenia, poprzez realizowanie form pracy takich, jak: gazetki informacyjne, kącik dla rodzica, strona internetowa oraz poprzez zebrania z rodzicami, zajęcia otwarte, warsztaty, imprezy okolicznościowe, spotkania w ramach realizowanych projektów czy programów.

3. Rodzice dzieci nowoprzyjętych mają możliwość skorzystania z dni adaptacyjnych, które organizowane są w ostatnim tygodniu sierpnia każdego roku.

4. Należy wdrożyć systematyczne wspomaganie rodziców w procesie wychowawczym, poprzez kontakty indywidualne (konsultacje), przekazywanie wyników obserwacji i diagnoz, udział rodziców w imprezach integracyjnych, przeglądach i konkursach oraz poprzez organizowanie i koordynowanie kontaktów z Poradnią Psychologiczno- Pedagogicznej w trakcie roku szkolnego.

5. Należy zachęcić rodziców do angażowania się w życie przedszkola i grupy, poprzez pomoc w przygotowaniu imprez grupowych i przedszkolnych, prezentacji własnych zawodów, udział rodziców w wycieczkach, pomoc przy organizowaniu imprez środowiskowych, udział rodziców w rodzinnych konkursach plastycznych, recytatorskich, w pracach przedszkolnego teatrzyku, a także angażować rodziców do utrzymania i uzupełniania bazy materialnej przedszkola.

6. Traktować i odbierać rodzica jako partnera w procesie edukacyjnym dziecka.

 

XII Realizowane programy i projekty

 

W Przedszkolu Publicznym nr 23 w Szczecinie pracuje się w oparciu o sprawdzone projekty i programy edukacyjne oraz nowe, świeże pomysły i innowacje:

1. Aktualny program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do użytku zgodnie z wymaganiami. W naszym przedszkolu jest to program „Przygoda z uśmiechem” – wydawnictwo WSiP;

2. „Zaczytane Zefirki”- Autorski program czytelniczy;

3. „Cala Polska czyta dzieciom”- Ogólnopolski program czytelniczy;

4. „Zefirkowe Włóczykije”- poznajemy Szczecin i okolice. Autorski program regionalny;

5. „Magiczna moc bajek”- Międzynarodowy Projekt Czytelniczy;

6. „Bajeczna księga”- Projekt czytelniczy Bliżej Przedszkola;

7. „Piękna Nasza Polska Cała”- Program regionalny;

8. „Przedszkole talentów” - Projekt edukacyjny;

9. „Rodzice dzieciom” - Projekt poznawania zawodów;

10. „Kraina zmysłów”- Program Integracji Sensorycznej;

11. „Wczesna adaptacja dziecka w przedszkolu”- Program adaptacyjny;

12. „Nauczanie j. angielskiego w przedszkolu”- autorski program wczesnego nauczania języka angielskiego;

13. Program ekologiczny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

14. „Ogrody wyobraźni” – Program dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

XIII Plany na przyszłość

 

Wyznaczonym celem na najbliższe lata, jest niewątpliwie zmodernizowanie ogrodu przedszkolnego poprzez renowację ścieżki zdrowia, tablic informacyjnych o rodzajach drzew, owadów i ptaków występujących w obrębie ogrodu przedszkolnego, wzbogaceniu o kolejne elementy i stwarzanie szans prowadzenia obserwacji przyrodniczych oraz renowacja placu zabaw przedszkola, w tym remont piaskownicy, zamontowanie nowych urządzeń, służących do swobodnej i bezpiecznej zabawy dziecka.

Wyposażenie przedszkolnego magazynu z zabawkami o nowe zabawki (hula- hop, hulajnogi, foremki do piasku), a w późniejszym czasie zakup rowerków biegowych. Dopasowanie zabawek do wieku i możliwości dzieci.

Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem, poprzez organizowanie corocznych kiermaszy, imprez okolicznościowych, festynów rodzinnych, zachęcanie rodziców i dzieci do aktywnego udziału w tworzenie i realizację projektów edukacyjnych, prezentacje zawodów naszych rodziców.

Wznowienie współpracy z instytucjami wspomagającymi edukację w przedszkolu, korzystanie z zasobów środowiska lokalnego, zapraszanie służb mundurowych do przedszkola, uczestnictwo w konkursach, projektach, wydarzeniach sportowych.

Podtrzymanie tradycji funkcjonowania klubu „Zefirkowe Włóczykije”, który zachęca nauczycieli, dzieci i rodziców do wspólnego zwiedzanie Szczecina i jego okolic, pieszo i za pomocą środków komunikacji miejskiej oraz pozostałych programów i projektów edukacyjnych.

Powstanie programów wspomagających indywidualny rozwój dzieci, realizowanych w ramach „Ogrodów wyobraźni”, owocna współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczna.

W ramach innowacji, kontynuacja nauczania języka nowożytnego- języka angielskiego, kontynuacja udziału w innowacji Integracji Sensorycznej „Kraina zmysłów”.

Modernizacja sprzętu multimedialnego, zakup urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka, kserokopiarka i skaner), komputery czy sprzęt nagłaśniający, dobra jakość przepustowości Internetu.

Modernizacja sal przedszkolnych. Wyposażenie pomieszczeń w nowe dywany, żaluzje, odnowienie sal przedszkolnych, malowanie ścian i sufitów, jak również wymiana mebli.

 

XIV Ewaluacja koncepcji pracy i rozwoju przedszkola

 

Ewaluacja koncepcji pracy wskaże nam mocne i słabe strony przygotowanego planu, podczas jego realizacji. Wówczas dowiemy się czy planowanie, a w późniejszym etapie realizowanie wytyczonych celów przyniosły zamierzone rezultaty. Dostarczy nam informacji pozwalającej wykorzystać zdobytą w ten sposób wiedzę w procesie decyzyjnym i przedłożyć ocenie. Ujawni nam mocne i słabe strony zaplanowanej koncepcji pracy, w tym rozwoju przedszkola.

 

 

 

Opracowała Ewa Niesyn